Miten arvioida tutkimuksen objektiivisuutta tai subjektiivisuutta
Vaikka tutkimusta pyrkisikin tekemään
objektiivisesti, on täyden objektiivisuuden saavuttaminen oikeastaan mahdotonta. Tutkimuksen
tekemiseen vaikuttaa aina tutkija, tutkimuksen tilaaja, aiemmat tutkimukset ja
näkökulma. Tarkastelen tässä kirjoituksessa objektiivisuuden mahdollisuutta
tutkimuksen eri vaiheissa ja tutkimustyypeittäin.
Tutkimuksen objektiivisuudella tarkoitetaan sitä,
että tutkimuksessa pyritään saamaan objektiivista eli tutkijasta riippumatonta
tietoa. Objektiivisessa tutkimuksessa tutkija voidaan vaihtaa ja saadaan samat
tulokset. Objektiivisen tiedon vastakohtana on subjektiivinen tieto.
Subjektiivinen tieto muotoutuu tutkijan ja tutkittavan kohteen
vuorovaikutuksessa. Tutkimus on subjektiivinen silloin, kun tulokset riippuvat
tutkijasta ja hänen tulkinnastaan.
Tieteellisessä keskustelussa on olemassa ääripäitä
sen suhteen mikä on mahdollista. Objektiivista tutkimusotetta kannattavat
tutkijat uskovat todellisuuden olevan olemassa sitä havainnoivista ihmisistä
riippumatta. Ajatellaan todellisuuden olevan monimutkainen ja monikerroksinen,
ja että tutkimuksen avulla voidaan saada todennäköisesti
paikkansa pitävää tietoa todellisuudesta. Subjektiivista tutkimusotetta
kannattavat tutkijat ajattelevat, ettei todellisuus ole missään reaalisesti
olemassa, vaan se riippuu sitä havainnoivasta subjektista. Eräs
subjektivistisen tutkimusotteen piiriin kuuluva suuntaus on konstruktivismi.
Sen mukaan maailman ilmiöt tuotetaan kielessä; puheena, tekstinä ja
kertomuksina. Konstruktivistisen näkemyksen mukaan ei ole olemassa kieleen
nähden ulkoista, objektiivista sosiaalista todellisuutta. Todellisuus on
olemassa vain kielessä.
Käytännössä markkinatutkimuksissa on hyvä pyrkiä objektiivisuuteeen ja ymmärtää samalla, ettei siihen ehkä koskaan täysin päästä. Tuloksia analysoitaessa olisi siis hyvä miettiä myös tätä subjektiisuusongelmaa, varsinkin jos pyrkii yleistämään tuloksia otoksen ulkopuolelle (niinkuin yleensä aina tehdään).
Käytännössä markkinatutkimuksissa on hyvä pyrkiä objektiivisuuteeen ja ymmärtää samalla, ettei siihen ehkä koskaan täysin päästä. Tuloksia analysoitaessa olisi siis hyvä miettiä myös tätä subjektiisuusongelmaa, varsinkin jos pyrkii yleistämään tuloksia otoksen ulkopuolelle (niinkuin yleensä aina tehdään).
Objektiivisuus tutkimuksen erivaiheissa
Tutkimuksen
objektiivisuus liittyy tutkimusprosessissa ainakin seuraaviin vaiheisiin:
aiheen valinta, rahoituksen hankinta, tutkimuksen tavoitteiden asettaminen,
menetelmän ja näkökulman valinta, lähtöoletusten ja hypoteesien muodostus,
perushypoteesin luominen, hypoteesin hylkäys ja hyväksyntä aineiston pohjalta. Tutkijalla
on usein tiedostamattomia oletuksia asioista ja tällöin on usein vaarana sortua
itsepetokseen eli tutkija saattaa olla taipuvaisempi huomaamaan omaa hypoteesia tukevat
teoriat ja aineistot kuin sitä opponoivat faktat. Ilkka Niiniluoto kuvaa kirjassaan
Johdatus tieteenfilosofiaan (1980) millaisia ennakko-oletuksia tutkijalla usein
on. Niinluodon mukaan tutkija on omaksunut tietynlaisen käsitejärjestelmän, hän
määrittelee asiat tietyn tavan mukaan. Tästä seuraa se, että tutkija pitää joitain asioita ja
riippuvuussuhteita tosina ilman verifiointia. Näiden lisäksi tutkimukseen ja sen tulkintaan vaikuttavat
maailmankatsomukselliset ja ideologiset lähtökohdat. Tutkijan kuuluminen
johonkin koulukuntaan vaikuttaa hänen objektiivisuuteensa.
Olen koonnut alla
olevaan taulukkoon objektiivisuuteen liittyviä kysymyksiä tutkimuksen eri
vaiheissa. Näitä kysymyksiä olisi mielestäni hyvä pohtia tutkimusta tehdessä,
jotta voisi tiedostaa omien valintojensa objektiiviset ja subjektiiviset perusteet
ja perustella ne (ainakin itselleen).
Tutkimuksen vaihe
|
Objektiivisuuspohdintaa
|
Aiheen valinta ja rajaus
|
·
Olenko valinnut aiheeni tiedollisin vai subjektiivisin kriteerein?
Perustele.
·
Koska tutkimusten tekemiseen yhteiskunnassa on rajallisesti resursseja,
niin joskus voisi olla perusteltua myös mainita miksi jokin aihe jätetään
tutkimatta.
·
Jotkin tutkimusaiheet ovat poliittisesti arkoja aiheita ja pelkkä
aiheen valinta on kannanotto. Perustele aiheesi.
|
Aiheen rajaus
|
·
Millä perusteella rajaan aineistoni
|
Rahoituksen hankinta
|
·
Vaikuttaako tutkimuksen rahoituksen hankinta aiheenvalintaan,
metodinvalintaan, toivottaviin tuloksiin, tulosten julkaisuun
·
(Tilaustutkimuksen objektiivisuutta on pohtinut mm. Välimaa 1996 )
|
Yhteistyökumppaneiden valinta
|
·
Kenen kanssa teen yhteistyötä, mitkä ovat yhteistyökumppanin tavoitteet
ja arvot ja mikä on yhteistyön tekemisen tavoite minulle itselleni
|
Tutkimuksen tavoitteiden asettaminen
|
·
Millaisia tavoitteita asetan tutkimuksen tuloksille
·
Millaisia tavoitteita tutkimuksen tekemisellä on minulle itselleni?
Uralleni?
·
Millaisia tavoitteita tutkimuksen tekemisellä on tieteen kehitykselle,
edustamani oppiaineen tai koulukunnan kehitykselle
|
Menetelmän valinta
|
·
Millä perusteella valitsen tutkimuksessani käytettävän metodin tai
metodit, miksi jätän jonkin menetelmän käyttämättä
|
Näkökulman valinta
|
·
Kenen tai mistä näkökulmasta tarkastelen aineistoani, miksi
·
Jätänkö arvot tutkimuksen ulkopuolelle vai onko tutkimukseni
arvosidonnainen. Jos on niin perustele arvovalintasi.
|
Teorian valinta
|
·
Mitkä ovat ne teoriat minkä puitteissa tarkastelen aineistoani, miksi
valitsen nämä teoriat ja miksi jätän jotkin muut valitsematta
|
Lähtöoletusten ja hypoteesien
muodostaminen
|
·
Mitkä ovat ne kaikki lähtöoletukset ja itsestäänselvyydet mistä lähden
liikkeelle
·
Mitkä ovat ne tiedostamattomat oletukset aineistosta ja
kausaalisuuksista mitä minulla on
·
Millä perusteella muodostan tutkimushypoteesini; miksi juuri nämä hypoteesit, miksi ei
jotkut muut
|
Perushypoteesin valinta
|
·
Millä perusteella valitsen yhden hypoteesin muita tärkeämmäksi
|
Aineiston hankinta ja rajaus
|
·
Millaiset ovat otantani kriteerit
·
Aineiston valinta, poikkeamien käsittely, rajaus, millä kriteereillä
|
Hypoteesien hylkäys ja hyväksyntä
aineiston pohjalta
|
·
Usein tutkimusaineisto ei tue täysin hypoteesien hylkäämistä tai
hyväksymistä. Millä perusteella hyväksyn tai hylkään hypoteesin? Miten
käsittelen poikkeavia havaintoja?
|
Tulosten julkaiseminen
|
·
Millä foorumeilla julkaisen tutkimukseni tulokset, miksi valitsen nämä
foorumit
·
Mitä asioita nostan tutkimuksestani esiin ja miltä näkökannalta
|
Tulosten soveltaminen
|
·
Miten tutkimukseni tuloksia voidaan soveltaa
·
Kuinka paljon olen itse vastuussa tutkimustietojen soveltamisesta (Tästä
on kirjoitettu paljon. ks. esim Raatikainen 2004, Niiniluoto 1991, Löppönen
et al 1991)
·
Voidaanko tutkimukseni tulokset ymmärtää väärin
|
Lähteet
· Löppönen, Paavo & Mäkelä, Pirjo H. & Paunio,
Keijo (1991): ”Tiede ja etiikka”. Wsoy, Juva.
· Niiniluoto, Ilkka (1980): ”Johdatus
tieteenfilosofiaan”, s. 237-249, Otava, Helsinki.
· Niiniluoto, Ilkka (1991): ”Tiedeinstituutio ja
tutkijan eettiset valinnat”, s. 38-52, kirjassa Tiede ja etiikka, toimittaneet
Paavo Löppönen, Pirjo H. Mäkelä ja Keijo Paunio. Wsoy, Juva.
· Raatikainen, Panu (2004): ”Ihmistieteet ja filosofia”,
Gaudeamus, Helsinki.s. 138-146
· Välimaa, Jussi (1996): ”Rahoittaja vai rajoittaja? -
Keskustelua tilaustutkimuksen dynamiikasta ja etiikasta.” s. 131-160, teoksessa
”Alttiiksi asettumisen etiikka”, toimittanut Aino Palmroth ja Ismo Nurmi,
Kopi-Jyvä Oy, Jyväskylä
Kommentit
Lähetä kommentti