Mikä on Tutkimusguru ja miksi olen kiinnostunut tutkimuksista?
Tutkimusguru- blogin tarkoituksena on jakaa tietoa tutkimusten
tekemisestä ja niiden hyödyntämisestä. Olen pohtinut näitä asioita paljon ja
tehnyt itselleni monenlaisia muistilistoja. Blogia kirjoittamalla haluan
tallentaa ja jäsentää omat ajatukseni ja myös jakaa vuosien varrella oppimani
asiat ja sekä pohdintojeni tulokset, jotta niistä olisi hyötyä muillekin kuin
minulle itselleni. Toivon blogini herättävän keskustelua ja auttavan omalta
osaltaan parantamaan tutkimusten tekemistä Suomessa.
Kiinnostus tutkimusten hyödyntämiseen
Blogin nimi Tutkimusguru vaikuttaa varmaan vähän röyhkeältä
ja itsevarmalta. Meillä suomalaisillahan on tapana ajatella, että
vaatimattomuus kaunistaa. Nimi on kuitenkin valittu tarkoituksella. Ensinnäkin, eihän pohdintani tutkimuksista voisi olla kovin vakuuttavaa, jos sanoisin, että
jotain niistä ehkä kenties hieman tiedän tai olen kuullut, eikä sekään ole kovin
varmaa. Toiseksi, minulla on paljon muskeleita tämän tittelin
taakse; olen tehnyt tutkimuksia työkseni vuodesta 1996. Ensin olin Gallupissa
töissä tutkimusassistenttina ja sitten tutkijana, sen jälkeen siirryin Turun
Sanomiin tutkijaksi vuoden 1997 alusta ja olin siellä vuoteen 2007 asti. Turun
Sanomissa oloaikana sain pohtia tutkimuksia sekä lehtitalon ja sen
asiakkaiden sekä yhteistyökumppanien näkökulmasta. Tapasin silloin myös monia
sekä lehtien että muiden yritysten tutkimusihmisiä ja minulle muodostui monipuolinen käsitys monien yritysten tutkimustoiminnasta. Huomasin myös, että
monia tutkimuksia tehdään valitettavasti ihan turhaan, koska ei osata kunnolla
hyödyntää niitä. Toisaalta näin yritysten tekevän hämmästyttävän paljon
sellaisia päätöksiä, mitkä tehtiin ihan mutu-pohjalta lainkaan tutkimatta
asioita ensin. Tällaiset ilmiöt ihmetyttivät minua. Kävinkin silloin
kouluttamassa useita yrityksiä tutkimusten tekemisessä ja niiden
hyödyntämisessä. Tämä blogi on osittain jatkumoa noille koulutuksille.
Erityisen suurta tuskaa tutkimusten heikosta hyödyntämisestä
koin siirryttyäni Turun Sanomien jälkeen joksikin aikaa kokopäivätoimiseksi
väitöskirjatutkijaksi ja tutustuessani akateemisiin tutkimuksiin ja niiden
hyödyntämiseen. On jotenkin surullista, että monen tutkijan kiinnostavat
tulokset jäävät pölyttymään ja pelkistyvät yhdeksi riviksi ansioluetteloon.
Tämän takia olenkin suunnitellut tutkimuksen tuotteistamiskoulutuksen, jossa
pohditaan tutkimuksen markkinointia ja hyödyntämistä laajemminkin.
(Toistaiseksi nettisivuiltani löytyy vain gradun tuotteistamiskoulutuksen esite, sama koulutus toki on muokattavissa mihin tahansa tutkimukseen sopivaksi). Minulla on myös mainostajille tarkoitettu koulutus Tutkimusten hyödyntämisestä markkinoinnissa (katso esittely).
Kysymisen psykologiaa
Väitöskirjassani (ei vielä julkaistu, mutta katso blogini aihepiiristä) tutkin ihmisten päätöksentekoa
ja olen sitä tehdessäni perehtynyt syvällisesti kuluttajan psykologiaan. Tästä
on paljon hyötyä kun suunnittelen kysymysten muotoilua ja mietin miten niihin
vastataan. Minua kiinnostaa kovasti miten vastaajat tekevät päätöksiään
vastatessaan kysymyksiini.
Perustin oman tutkimusyritykseni Miration
2011. Omassa firmassani olen pystynyt testaamaan monia mielenkiintoisia
kysymyksen asettelun ja muotoilun vaihtoehtoja. Lisäksi olen asiakkaitteni
suostumuksella koonnut tutkimuksista laajan MIRA tietopankin tutkimustietojen
laajempaa analyysiä ja benchmarkausta varten.
Olen Miratiossa tutkinut varsin paljon mainonnan tehoa. On
ollut kiehtovaa huomata miten pienillä yksityiskohdilla (sanamuodoilla, kuvilla
ja väreillä) voidaan vaikuttaa kuluttajien päätöksiin. Myös kysymyksiin saadut vastaukset riippuvat paljon siitä millä tavalla kysymys on asetettu ja millaisia sanamuotoja siinä on käytetty. Tekemäni Mainonnan teho- tutkimukset
ovat opettaneet minua kiinnittämään erityistä huomiota siihen,
miten tärkeää kysymysten muotoilu on.
Vaikka tutkimuksissa yleensä pyritään objektiivisuuteen, valitettavan usein törmää kysymysten muotoilussa tahattomaan vastaajien ohjailuun.
Monipuolinen kokemus
Olen näiden vuosien varrella tutkinut median lukijoita,
tilaajia, ilmoittajia ja mediamainonnan tehoa. Olen tehnyt näitä tutkimuksia
useille eri mediatyypeille: sanomalehdille, radiolle, televisiolle ja
nettilehdille. Lisäksi olen tutkinut kuluttajan käyttäytymistä, äänestäjän
käyttäytymistä, jäsenien tyytyväisyyttä, ostovirtoja, kanta-asiakkuuksia, asiakkuutta
yleensä ja sen vaiheita, mainonnan huomaamista ja vaikuttavuutta. Olen ollut
mukana tuotekehitysprojekteissa, tuote-uudistuksissa ja lanseerauksissa useilla
eri toimialoilla.
Koska tykkään tilastoista, olen luonnollisesti laskenut
tekemäni tutkimukset. Kaiken kaikkiaan olen kirjoittanut 404 kpl
tutkimusraportteja, jotka perustuvat sekä ostettuihin tutkimuksiin, että
suunnittelemiini 167 kysymyskaavakkeeseen. Näissä kysymyskaavakkeissa on ollut
noin 3515 kpl kysymyksiä. Tarkkaa lukumäärää ei ole tiedossa, koska olen vasta
viime vuosina tilastoinut kysymysmääränkin. Koska olen suhtautunut joka ikiseen
kysymykseen joka ikisellä kaavakkeella oppimisprosessina ja arvioinut
kriittisesti omaa onnistumistani jälkeenpäin, olen oppinut monia asioita.
Tekemistäni virheistä olen oppinut kaikkein eniten. Nykyisin virheet on onneksi
vähän pienempiä kuin alkuvuosina. Mutta edelleenkin joskus huomaa jälkikäteen,
että olisi kannattanut laittaa vielä tuokin vaihtoehto tai olisi pitänyt
muotoilla kysymys hieman toisin tai ohjeistaa haastattelijat tai vastaajat paremmin.
Olen aina todella utelias näkemään miten hyvin suunnittelemani kysymykset
toimivat, arvailen tuloksia etukäteen ja pohdiskelen jälkikäteen syitä sille
miksi arvaukseni ei mennyt nappiin. Ihmisten käyttäytymisen tutkiminen on
kiehtovaa ja aina siitä oppii jotain uutta.
Tutkimuksen tekotavat ja vaiheet tuttuja
Olen myös tutustunut tutkimuksen erilaisiin vaiheisiin.
Kuten jo yllä kävi ilmi olen ollut suunnittelemassa tutkimuksia, ostamassa
niitä ja lisäksi olen ollut mukana tutkimuksen aineiston keräämisen eri
vaiheissa. Tein ovelta-ovelle haastatteluja Taloustutkimuksella kesätöissä 1990-luvulla
ja oli puhelinhaastattelukeskuksen johtajana Turun Tietotutkimuksella
1997-1998. Puhelinhaastattelukeskuksessa suunnittelin tutkimukset, palkkasin
haastattelijat, ohjeistin heidät, ja valvoin haastatteluja. Ryhmähaastatteluja
ja ryhmäkeskusteluja olen vetänyt, tallentanut että analysoinut niin Gallupilla,
Turun Sanomissa kuin omassa yrityksessänikin.
Olen sekä ostanut että myynyt tutkimuksia ja kilpailuttanut
useita alihankkijoita. Olen myös tehnyt paperikaavakkeita, nettikaavakkeita ja
puhelinhaastattelukaavakkeita. Lisäksi olen erittäin kiinnostunut tulosten
visuaalisesta esittämisestä ja siitä miten saadaan visualisoitua erilaisia
asioita niin taulukoista kuin sanallisistakin tuloksista. Olen käynyt myös
kouluttamassa tästä aiheesta.
Eettisiä tutkimuspohdintoja
Olen huomannut, että tutkimuksilla on vähän arveluttava
maine. Jotkut ihmiset ovat sitä mieltä, ettei niihin voi luottaa ollenkaan.
Tämä johtuu kahdesta asiasta: ensinnäkin on valitettavasti olemassa jonkin
verran tarkoitushakuisia tutkimuksia ja
toiseksi monien ihmisten tutkimustenlukutaito on huono, eivätkä he ymmärrä
niitä tai osaa arvioida tutkimusten luotettavuutta. Onhan se nimittäin ihan
totta, että tutkimuksilla saadaan osoitettua melkein mikä tahansa asia todeksi,
jos yleisön tutkimuksen lukutaito on heikko. Tutkimusten lukutaito onkin yksi
tärkeä asia, jota julkisuudessa pitäisi pohtia paljon enemmän. Olennaista on
kuka tutkimuksen on tehnyt ja miksi. Koska tutkijoilla on paljon valtaa, on
heillä myös vastuu siitä, että tutkimukset tulevat tehdyksi eettisten
periaatteiden mukaan. Tutkimusfirmat sanovat olevansa täysin objektiivisia ja
varmaan ihan aidosti siihen pyrkivätkin, mutta ajatus on silti naiivi. Tutkimus
on aina tutkijan (ja tilaajan) subjektiivinen näkemys asiasta. Tutkija päättää
mitä tutkitaan, millä tavalla ja mitä jätetään pois. Tilaaja päättää mitä
tutkimuksesta julkaistaan. Olisikin mielestäni tosi tärkeää tutkimusalalla
pohtia tutkimuksiin liittyviä eettisiä kysymyksiä laajemminkin.
Oikean (todellisuutta vastaavan) tiedon hankkimisen ja
julkaisemisen problematiikan lisäksi olen pohtinut myös oikeutta pyytää
vastaajia vastaamaan kysymyksiin. Vastaajathan vastaavat täysin
vapaaehtoisesti, joko velvollisuudentuntoisina tai ihan hyvänhyvyyttään. On
mielestäni todella väärin vastaajia kohtaan, jos kerätään turhaa tietoa tai
tutkimuksen tuloksia ei hyödynnetä kunnolla. (Toivon, että blogini auttaa tekemään
vain hyödyllisiä tutkimuksia ja hyödyntämään niitä paremmin). Perusperiaatteeni
tutkimuksia tehdessäni on vastaajan ja hänen aikansa kunnioittaminen. Olen
hyvin kiitollinen jokaiselle vastaajalle, joka antaa minulle ja tutkimukselleni
aikaansa. Maailmassa on paljon tällaisia ihania ihmisiä, joille olen
kiitollinen.
Toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi tälle matkalle tutkimusten
kiehtovaan maailmaan.
Kommentit
Lähetä kommentti