Asiakaslehden vaikuttavuus-tutkimus
Miksi tutkia asiakaslehden vaikuttavuutta?
Tutkimuksen avulla pystytään arvioimaan onko lehteen
sijoitettu rahasumma investointina kannattava. Arvioiminen ilman tutkimusta
olisikin hankalaa, koska tyypillisesti asiakaslehdillä on monenlaisia
tavoitteita. Vaikka tärkeintä pitkänaikavälin tavoitetta, myynnin kasvua, on
helppo mitata, on hankalaa estimoida jälkikäteen nimenomaan asiakaslehden
vaikutusta siihen. Tutkimalla asiakaslehden vaikutuksia asenteisiin ja
tietoisuuteen, pystytään arvioimaan myös sen pitkän aikavälin vaikutuksia.
Millaisia tavoitteita tehokkaalla asiakaslehdellä on?
Asiakaslehden avulla voidaan nostaa ihmisten tietoisuutta
yrityksestä ja sen toiminnasta. Tavoitteena on saada sekä potentiaaliset
asiakkaat kiinnostumaan yrityksestä ja sen tuotteista, että lujittaa jo
olemassa olevien asiakkaiden sidosta
yritykseen. Asiakaslehdessä voidaan myös esitellä yrityksen tuotteita ja
toimintaa. Esittelemällä asiantuntemusta ja asiakascasejä voidaan vakuuttaa
asiakkaat osaamisesta ja laadusta. Asiakaslehti on myös hyvä
brändimarkkinoimisen väline, jossa voidaan tuoda esiin niitä tekijöitä, jotka
erottelevat yrityksen kilpailijoista. Hyvin tehtynä asiakaslehti nostaa
asiakkaan lojaalisuutta ja vähentää hänen aikeitaan vaihtaa kilpailijalle. Sen
avulla voidaan ylläpitää asiakassuhdetta ja lujittaa sitä antamalla hyödyllistä
tietoa asiakkaalle.
Olennaista kaikille näille tavoitteille on aikaansaada jokin
muutos verrattuna tilanteeseen, missä asiakaslehteä ei ole. Alla yhteenveto
tyypillisistä tavoitteista
Kuva 1 Tehokkaiden asiakaslehtien
tavoitteita
Miksi tavoitteiden miettiminen on olennaista?
Tavoitteiden miettiminen on olennaista siksi, että ne
ohjaavat toimintaa tuloksellisempaan suuntaan. On huomattavasti helpompaa
suunnitella lehteä ja muutakin markkinointia, kun on selvillä mikä on tärkeää.
Pohdinnassa voi käyttää apuna MIRA-TAVOITE metodia:
Kuva 2 Asiakaslehden tehokkuuden
parantaminen MIRA-TAVOITE metodin avulla
tärkeää on lähteä liikkeelle tavoitteita. Kun niitä muokkaa mitattaviksi,
ne samalla konkretisoituvat. Tämän jälkeen on helppo suunnitella sisältö
sellaiseksi, että tavoitteet toteutuvat.
Miration asiakaslehden vaikuttavuus- tutkimus
Miratio auttaa tekemään
tehokkaampia asiakaslehtiä. Miration asiakaslehden vaikuttavuus- tutkimuksessa
otetaan kaikki edellä mainitut asiat huomioon. Miratio voi auttaa tarvittaessa muotoilemaan
tavoitteita. Tavoitteen asettamisen jälkeen Miratio rakentaa mittarit
asiakaslehden tavoitteille. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi lehden saaneiden
keskuudessa ovatko he huomanneet lehteä, lukivatko he sitä ja kuinka tarkkaan. Lukijoiden
keskuudessa selvitetään miksi he lukivat lehteä ja miten käsitys yrityksestä
muuttui lehden lukemisen seurauksena. Ei-lukijoiden keskuudessa selvitetään
miksi he eivät lukeneet lehteä ja miten lehden huomaamisen seurauksena (jos on
huomannut) käsitys yrityksestä muuttui. Tavoitteista riippuen selvitetään
tunnettuuden kasvua, kiinnostuksen lisääntymistä, ostoaikeita, brändimielikuvaa
ja brändisuhdetta, asiakasuskollisuuden kasvua ja haluttujen tietojen
perillemenoa.
Kommentit
Lähetä kommentti