Miten kysymyskaavakkeen paperin väri vaikuttaa kirjekyselyssä vastausprosenttiin?
Vaikka kirjekyselyt alkavat olla hyvin harvinaisia näin
nettikyselyiden aikakaudella, esittelen silti kiinnostavan ja perusteellisen
tutkimuksen siitä, miten kyselytutkimuksen paperin väri vaikuttaa
vastausprosenttiin. Etter et al.
(2002)[i]
testasivat valkoista ja vihreää paperia ja totesivat, ettei vastausprosenteissa
ollut juuri ollenkaan eroja. He olivat tästä tuloksesta yllättyneitä ja
alkoivat perehtymään muihin aiempiin testeihin paperin värin vaikutuksista
kyselytutkimusten vastausprosentteihin. Näitä
aiempia viestejä löytyi 8 kappaletta. Etter et al tutkimus ja nuo 8
muuta on listattu alla olevaan taulukkoon. Taulukossa on myös listattuna vastausprosentit.
Eri tutkimuksissa on ollut mukana eri värisiä papereita ja siksi taulukossa on
aukkoja.
Valkoinen
|
Pinkki
|
Vihreä
|
Sininen
|
Keltainen
|
|
Greer & Lohtia
1994, n=200
|
14 %
|
15,5% (11% parempi)
|
14,5%
(4% parempi)
|
14,5%
(4% parempi)
|
|
Matteson
1974, n=1020
|
25,60 %
|
28,3% (11% parempi)
|
|||
Fullerton & Dodge
1988, n=766
|
24,10 %
|
27,5%
(14 parempi)
|
25,6%
(6% parempi)
|
22,9%
(5% huonompi)
|
|
Gullahorn & Gullahorn
1963, n=3670
|
49,30 %
|
50,9%
(3% parempi)
|
|||
Pucel
1971, n=98
|
42,90 %
|
50%
(17% parempi)
|
|||
Etter et al.
2002, n=850
|
73,30 %
|
73,6% (sama)
|
|||
Jobber & Sanderson
1983, n=400
|
55,50 %
|
58,8%
(6% parempi)
|
|||
White & Chambers
1997, n=139
|
41 %
|
38%
(7% huonompi)
|
|||
Buttle & Thomas
1997, n= 2125
|
29,30 %
|
28,2%
(4% huonompi)
|
- Pinkki on 12% parempi kuin valkoinen
- Vihreä on 2% parempi kuin valkoinen
- Sininen on 3% parempi kuin valkoinen
- Keltainen on 4% huonompi kuin valkoinen
Mikään
tutkimuksista ei löytänyt mitään yhteyttä
kaavakkeen väärin ja vastaamisnopeuden tai vastaamisen huolellisuuden
välillä. Toisin sanoen, jos vielä teet kirjekyselyitä postitse, harkitse
pinkkiä paperia koska se nostaa pullia 12%, mutta älä kokeile keltaista.
LÄHTEET
-
Buttle, F & Thomas G. (1997): “Questionnaire colour and mail
survey response rate”, Journal of the Mareketing Research Society, 39, p.
625-262.
-
Fullerton, S & Dodge, R. H. (1988): “The impact of color on the
response rates for mail questionnaires”, Academy of Marketing Society
proceedings, 11, p. 413-415.
-
Greer, Thomas V.&
Lohtia, Ritu (1994): “Effects of source and paper color on response rates in
mail surveys”Industrial Marketing Management, Volume 23, Issue 1, February
1994, Pages 47–54
-
Gullahorn, J.E. & Gullahorn J.T. (1963): “An investigation of the
effects of three factors on response to mail questionnaires”, Public Opinion
Quarterly, 27, p. 294-296.
-
Jobber, D & Sanderson, S (1983): “The effect of prior letter and
colored questionnaire on mail survey response rates”, Jounal of the Market
Research Sopciety, 25, p. 339-349.
-
Matteson, M.T. (1974): “Type of transmittal letter and questionnaire
color as two variables influencing response rates in mail survey”, Journal of
Applied Psychology, 59, 535-536.
-
Pucel, D.J. & Nelson H.F. & Wheeler D.N. (1971):
“Questionnaire follow-up returnsa as a function of incentives and responder
characteristics”, Vocational Guidance Quarterly, 19, p. 188-193
-
White, M.B. & Chambers, K.M. (1997): “Type of cover letter and
questionnaire color: Do they insluence the response rate in survey research
with marriage and family therapists?”, Family Therapy, 24, p.19-24.
-
Etter, Jean-François
& Cucherat, Michel & Perneger, Thomas V. (2002): “Questionnaire Color
and Response Rates to Mailed Surveys: A Randomizedtrial Anda Meta-Analysis”, Eval Health Prof June 2002 vol. 25 no. 2 185-199
Kiitos kuvasta Ambro at free digital photos.net
[i] Etter, Jean-François
& Cucherat, Michel & Perneger, Thomas V. (2002): “Questionnaire Color
and Response Rates to Mailed Surveys: A Randomizedtrial Anda Meta-Analysis”, Eval Health Prof June 2002 vol.
25 no. 2 185-199
Kommentit
Lähetä kommentti