Tutkimusgurun palvelut
Olen tuotteistanut tutkimusguru -palvelun (katso Miration sivut) auttamaan monissa eri tutkimuksen
teon vaiheissa. Palvelu on tarkoitettu sekä opiskelijoille, yhdistyksissä ja
seuroissa tutkimuksia tekeville, tutkimuksia muiden työtehtäviensä ohessa
tekeville että tutkimuksen ammattilaisille. Tutkimusguru auttaa välttämään
sudenkuoppia kaikissa tutkimuksen vaiheissa: sen suunnittelussa ja
kysymyskaavakkeen muotoilussa, datan keruun suunnittelussa ja toteutuksessa,
tietojen analysoinnissa, tietojen havainnollistamisessa sekä johtopäätösten
tekemisessä ja niiden opponoinnissa.
Olen huomannut, että tällaiselle palvelulle on suuri
kysyntä. Tutkimuksen tekeminen ei ole ihan helppoa ja matkalla on monia
sudenkuoppia, joita kokemuksen avulla voidaan välttää. Useimmat ihmiset
suhtautuvat hyvin optimistisesti tutkimuksen teon vaatimaan työmäärään ja usein
tehtävään budjetoitu aika ja jaksaminen loppuvat kesken. Tutkimusguru
auttaa saattamaan tutkimuksen loppuun. Monien tutkimusten hyödyntämisessä
auttaisi ulkopuolinen näkemys ja arvio siitä mikä on poikkeuksellista tai
hälyttävää. Joskus tutkimukseen liittyviä ajatuksia ja johtopäätöksiä on myös
hyvä luottamuksellisesti pohtia jonkun organisaation ulkopuolisen kanssa.
Tutkimusguru auttaa seuraavissa asioissa:
1.Kysymyskaavakkeen suunnittelu ja
teko
2.Valmiin kysymyskaavakkeen
kommentointi
3.Vastausten tallentaminen
4.Tutkimuksen tulosten analysointi
5.Tutkimuksen tulosten havainnollistaminen
(graafit)
6.Tutkimusraportin/esitelmän teko
7.Johtopäätösten teko /opponointi
8.Tutkimuksen hyödyntämisessä
auttaminen (toimenpide-ehdotukset, SWOT, lehdistötiedotteet, myyntiargumentit,
sometiedotteet, sisäinen viestintä jne).
Kysymyskaavakkeen suunnittelu, teko ja kommentointi
Kysymyskaavakkeen teko on
tutkimuksen tärkein vaihe. On yllättävän paljon asioita, mitkä vaikuttavat
siihen saadaanko tutkimuksella irti se tieto mitä halutaan. Jotkut kysymykset
voivat olla moniselitteisiä tai vaikeasti ymmärrettäviä, olennaisia
vastausvaihtoehtoja saattaa puuttua tai kysymystyyppi ei sovellu halutun tiedon
hankkimiseen. Olen tehnyt urani aikana 167 kysymyskaavaketta (joissa on 3515
kysymystä) ja oppinut matkan varrella monia mielenkiintoisia niksejä. Autan sinua
mielelläni kaavakkeen teossa tai kommentoin valmista kaavaketta.
Tutkimuksen tulosten analysointi ja havainnollistaminen
Tutkimuksen tulosten ymmärtämisen
kannalta kannattaa olennaiset tiedot muuttaa graafien ja yksinkertaistavien
taulukoiden muotoon. Graafien piirtämisessäkin on omat niksinsä, joihin
perehtymiseen saattaa kulua yllättävän paljon aikaa. Aloittelin uraani
piirtelemällä Gallupilla muutaman vuoden ajan graafeja. Sittemmin olen
piirrellyt graafeja satoihin tutkimusraportteihin ja miettinyt kovasti sitä
miten graafien avulla saadaan kiteytettyä olennaiset asiat ja tuotua esiin ne
tutkimustulokset, jotka tutkimuksella halutaan ”osoittaa”. Teen mielelläni
sinulle graafit kun kerrot millaiset asiat sinua tutkimuksessa erityisesti
kiinnostavat, kommentoin myös halutessasi jo tekemiäsi graafeja ja taulukoita.
Kysymyskaavakkeiden tallentaminen ja/tai tutkimusraportin teko
Tutkimuksia tehdessä joskus omat
voimavarat saattavat loppua kesken. Kun tutkimuksia tekee oman työn ohessa, se voikin
osoittautua yllättävän aikaavieväksi ja hankalaksi. Kiireelliset projektit menevät usein
ei-kiireellisen tutkimuksen ohi. Olisi harmi, jos kerätyt vastaukset jäisivät
hyödyntämättä tai vanhenisivat sopivaa aikaa odotellessa. Voin tallentaa
kerätyt kaavakkeet ja/tai kirjoittaa niistä raportin puolestasi. Olen useammin
kuin kerran löytänyt töihin tullessani työpöydältäni laatikon täytettyjä
kaavakkeita ja pyynnön tehdä niille jotain. Ihan hyvät tutkimusraportit ja
presentaatiot niistä saatiin.
Johtopäätösten teko/opponointi
Usein
tutkimuksissa hankalin vaihe on vetää johtopäätöksiä ja tulkintoja tutkimuksen
perusteella. Olen monesti kiinnittänyt huomiota siihen, että eri lehtien toimittajat ovat
samasta tutkimuksesta tehneet täysin päinvastaiset päätelmät. Usein
johtopäätösten ristiriitaisuus johtuu tulkintaeroista sen suhteen onko jokin
paljon vai vähän. Esimerkiksi ovatko asiakkaat todella tyytyväisiä vai todella
tyytymättömiä, jos 60% on tyytyväisiä palveluun? Myös erilaiset skaalat
aiheuttavat tulkintaeroja, joskus erittäin ja melko tyytyväiset lasketaan
yhteen joskus ei. Luvut ovat luonnollisesti aivan erilaisia, vaikka kyse on
samasta tutkimuksesta. Tutkimuksissa on muitakin tulkinnanvaraisia asioita ja
joskus sitä tulee tehneeksi virheellisiä johtopäätöksiä. Kokemukseni
tutkimusten parissa ja keräämäni laaja MIRA-tietopankki auttavat minua suhteuttamaan tiettyjä tutkimustuloksia ja
aistimaan mahdollisia virhelähteitä. Kommentoin tekemiäsi johtopäätöksiä
ja autan sinua kohtaamaan mahdolliset vastaväitteet esittäessäsi tutkimuksen
tuloksia.
Tutkimuksen hyödyntämisessä auttaminen
Harmillisen usein tutkimuksen
hyödyntäminen jää vähäiseksi huonon suunnittelun tai päälle painavien muiden
työtehtävien takia. Tutkimuksen hyödyntämistä olisi hyvä miettiä jo
suunnitteluvaiheessa. Millaisia toimenpide-ehdotuksia halutaan aikaansaada,
miltä tutkimustulokset näyttävät SWOT analyysissä, millaisia
lehdistötiedotteita, sometiedotteita ja sisäisiä tiedotteita tutkimuksesta
kannattaisi laatia. Tutkimusguru tekee ehdotukset tutkimuksen tulosten pohjalta
näistä ja kaivaa tutkimuksesta myös esiin sieltä saatavat myyntiargumentit
markkinointisi tueksi.
Voit pyytää apua mihin tahansa
tutkimuksen vaiheeseen tai kaikkiin näihin.
Laskutus joko tuntipalkalla tai
sopimuksen mukaan urakkahintana. Suuntaa-antava hinnoittelutaulukko löytyy tästä. Neuvoja saat toki
ilmaiseksikin, varsinkin jos saan luvallasi pohtia ongelmaasi blogissani.
Kommentit
Lähetä kommentti